Trader' ler Çoğunlukla Neden Mum Grafiği Kullanır?


 
Finansal piyasalarda devamlı işlem yapan Trader' ların büyük çoğunluğu mum çubuğu grafiklerini kullanır. Mum çubuk grafiği tarihine baktığımız zaman, mum grafikler 18. yüzyılda ilk kez Japon pirinç tüccarları tarafından kullanılmıştır. Örneğin, "Doji Mumu", bir hata yaşandığı anlamına gelir. Çünkü muhtemelen fiyatların tam olarak aynı yerde açılması ve kapanması yaygın olarak görülen bir şey değildir.

Mum grafikleri bize, bir piyasa fiyat hareketinin pozitif mi yoksa negatif mi olduğunu gösterir. Hareketin volatilitesi, büyüklüğü hakkında bilgi verir. Örneğin, alan ve çizgi grafiğini çoğunlukla ekonomistler kullanırlar. Alan ve çizgi grafikleri, sadece kapanış fiyatını baz alır ve gösterir. Ama mum grafikleri; açılış fiyatı, kapanış fiyatı, en yüksek fiyat ve en düşük fiyat seviyesi olmak üzere 4 farklı fiyat parametresini de gösterir. Bu bakımdan da baktığımızda, zaten ekonomi ile finansal piyasaların birbirine benzemediğini daha net görürüz.

Ekonomi sonuç odaklıdır. Ekonomistler sunumlarında sonuç açıklarlar, bundan dolayı, alan veya çizgi grafikleri onlar için tek başına yeterlidir. Oysa ki finansal piyasaların çalışma mantığı çok farklıdır. Finansal piyasalar beklentiler üzerine kuruludur. Beklentiler, sonuçlar açıklanmadan çok öncesinde, piyasa tarafından fiyatlanır, ve satın alınır. Bu durum, ekonomik alanı dengeler.

Bu açıdan; bir ekonomist ile trader, bambaşka kişilerdir. Beklentiler üzerine kurulu finansal piyasalarda, bir trader' in daha fazla parametreye ihtiyacı vardır. Vadesel olarak kazanç sağlaması gerektiği için; alıcılar ve satıcılar arasındaki takas analizini, hangi tarafın daha baskın olduğunu gibi detaylı bilgilere sahip olması gerekir. Bundan dolayı, tek bir mum bar' ında 4 farklı fiyat parametresini görebileceği mum çubuk grafiklerine ihtiyacı vardır.